Paskelbta
2 mėnesiai prieš-
Balandžio pradžioje Jungtinių Valstijų įvestas 25 proc. tarifas Europos automobilių importui gali turėti didelių pasekmių Europos automobilių pramonei. Vis tik labiausiai tai paveiks dideles Europos Sąjungos (ES) ekonomikas, pavyzdžiui, Vokietiją. Lietuvoje – bent jau teoriškai – automobilių kainos netgi gali šiek tiek mažėti.
Jungtinėms Valstijoms paskelbus apie 25 proc. tarifo visų automobilių importui įvedimą, Europos gamintojai sunerimo. Bene griežčiausiai pasisakė Vokietijos automobilių pramonės asociacija, pareiškusi, kad šis žingsnis paneigia tarptautinės taisyklėmis grindžiamą prekybos sistemą ir kad JAV veiksmai pakenks pasauliniam ekonominiam bendradarbiavimui bei lems darbo vietų praradimą.
Šie nuogąstavimai nėra iš piršto laužti: ekspertai jau suskaičiavo, kad Italijos ir Vokietijos automobilių eksportas į JAV gali sumažėti atitinkamai 6,5 ir daugiau nei 7 proc. Tai, be abejo, lemia didelė šių šalių priklausomybė nuo Amerikos rinkos, į kurią nukreipiama ketvirtadalis Vokietijos ir beveik trečdalis Italijos automobilių eksporto ne į ES šalis.
Naujieji muitai jau turi ir realių pasekmių. Pavyzdžiui, kompanija „Land Rover“ pranešė laikinai nutraukianti savo automobilių eksportą į Jungtines Valstijas. Tuo tarpu „Volkswagen“ paskelbė, kad Amerikos uostuose sulaikė 37 tūkst. automobilių, dėl kurių likimo nuspręs artimiausiomis dienomis ar savaitėmis. Ieškantiems naudoto automobilio pataria nepasiduoti emocijoms
Lietuvoje automobilių kaina mažės?
Bendrovės „BRC Autocentras“ vadovas Mindaugas Slovikas pripažįsta, kad kai kurioms Europos šalims naujieji JAV muitai tikrai bus pakankamai skaudūs. Tačiau Lietuvoje automobilių kaina potencialiai netgi galėtų mažėti. Skaudūs gamtos stichijos smūgiai – ne tik Lietuvoje
„Kadangi Lietuva pati automobilių negamina, tiesioginio poveikio mes nepajusime. Tačiau kad naujieji muitai mūsų visiškai neliečia, teigti irgi negalime. Šalyje turime bent kelias ES automobilių pramonei dalis tiekiančias įmones, eksportuojančias atskirus elektronikos bei fotoelektronikos komponentus, jutiklius ar aktuatorius – daugiausiai iššūkių kils būtent joms“, – prognozuoja M. Slovikas.
BRC vadovas taip pat sako, kad, mažėjant potencialiai brangstančių europietiškų automobilių pardavimams Amerikoje, bent dalis jų nebus niekur eksportuota ir papildys vietinę, Europos šalių rinką. Tad ES valstybėse automobilių kaina netgi galėtų šiek tiek sumažėti.
„Tai priklauso nuo daugybės veiksnių: ar Europos automobilių gamintojai imsis aktyvių veiksmų, siekdami užkirsti kelią savo produkcijos kainų Jungtinėse Valstijose didėjimui, ar į Ameriką neišsiųstiems automobiliams pavyks greitai rasti alternatyvią eksporto rinką ir pan. Tad pernelyg džiūgauti – bent jau kol kas – irgi nederėtų“, – atkreipia dėmesį ekspertas.
Kompiuterinė automobilių diagnostika gali apsaugoti nuo didelių nemalonumų
56 mlrd. eurų vertės klausimas
Ekspertų skaičiavimais, 2023 m. ES automobilių gamintojai į Jungtines Valstijas eksportavo produkcijos už 56 mlrd. eurų, arba lygiai penktadalį viso savo automobilių eksporto. Beveik neabejojama, kad, jei naujieji JAV tarifai nebus atšaukti ar sumažinti, Europos transporto priemonių konkurencingumas Amerikos rinkoje gerokai sumažės, o dėl to smarkiai kris ir eksporto apimtys. Pirkėjai skuba pasinaudoti ketinama naikinti lengvata automobilių importui į Ukrainą
Nors kai kuriems atskiriems automobilių gamintojams naujieji tarifai turės didesnį poveikį, skaičiuojama, kad bendras makroekonominis poveikis ES ekonomikai bus palyginti nedidelis ir lems 0,1 procentinio punkto BVP sumažėjimą.
Sumažėjus eksportui, Europoje gali susiformuoti tam tikras JAV rinkai skirtų transporto priemonių pasiūlos perteklius, potencialiai galintis lemti ir automobilių kainos sumažėjimą. Vis tik tai lems daugybė įvairių veiksnių – jau minėtas automobilių gamintojų sugebėjimas perorientuoti eksporto srautus, koreguoti savo produkcijos gamybos lygį ir veiksmingai valdyti sukauptas produkcijos atsargas.
Šiuo metu Europos automobilių gamybos sektoriuje iš viso dirba apie 13,8 mln. žmonių. Tad net ir nedidelis šios pramonės šakos nuosmukis gali turėti reikšmingų socialinių ir ekonominių padarinių, ypač šalyse, labiau priklausančiose nuo automobilių gamybos.
Lyderiaujanti transporto ir logistikos įmonė Europoje „Girteka“ pasirašė sutartį su didžiausiu vilkikų gamintoju regione „Volvo Trucks“ dėl 2 000 naujų...
Kasmetiniame „Verslo žinių“ organizuojamame Baltijos šalių nekilnojamojo turto (NT) investicijų forume apdovanoti geriausių NT projektų konkurso nugalėtojai. Būsto kategorijoje komisija...
Lyderiaujanti mėsos perdirbimo įmonių grupė Baltijos šalyse „BIOVELA Group“ 2024 m. užbaigė rekordiniais rezultatais: konsoliduota apyvarta pasiekė 282 mln. eurų...
Ką daryti, kai net ir konkurencingo atlyginimo nebeužtenka? Kai gerų darbuotojų reikia ieškoti ne tik už šimtų, bet ir tūkstančių...
Į žmogaus sveikatą, gerovę ir produktyvumą orientuotas pastatų vertinimo standartas WELL buvo pristatytas 2014 m. Šiuo metu pasaulyje šį sertifikatą...
Lietuvos gyventojai dažniausiai skolinasi siekdami pagerinti gyvenimo kokybę, rodo „GF banko“ užsakymu atliktas tyrimas. Vartojimo paskolos imamos ne tik būsto...
Atostogų sezonas – vienas aktyviausių laikotarpių ne tik keliautojams, bet ir sukčiams, ieškantiems galimybių pasipelnyti iš žmonių neatidumo. „Artea“ banko...
Būsto įsirengimas – tai ne tik vienas svarbiausių, bet ir sudėtingiausių etapų naujakurių gyvenime. Pradinė mintis dažnai skamba optimistiškai: įsirengsime...
Artėjant vasaros sezonui, prasideda intensyvūs lauko ir sodo darbai. Šiuo metu dalis gyventojų susiduria su poreikiu transportuoti degalus vejapjovėms, trimeriams...
Autorius: Arnoldas Lukošius Mitas, kad vyresni žmonės renkasi tik mygtukinius telefonus ar vengia naujovių. Tačiau tikrai dažna situacija, kai pagyvenę...