Paskelbta
2 savaitės prieš-
Šių metų spalį tarptautinės energijos terminalų operatorės AB „KN Energies“ valdomame Klaipėdos suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminale „Independence“ buvo įvykdyta pirmoji biometano virtualaus skystinimo operacija. Įgyvendinęs ją, terminalas tapo vienu iš pirmųjų Baltijos šalių regione, teikiančiu tokią paslaugą. Drauge – pasigirdo klausimai, kaip vyksta biometano skystinimo procesas, kodėl jis tampa vis aktualesnis energetikos sektoriui ir kokią naudą šios dujos gali suteikti tiek verslui, tiek aplinkai.
Gali būti naudojamas be papildomų pakeitimų
Biometanas yra gaminamas iš organinės kilmės žaliavų – biologiškai skaidžių atliekų, tokių kaip žemės ūkio liekanos, mėšlas, maisto atliekos ar nuotekų dumblas, todėl turi itin mažą šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) emisijų balansą. Perteklinės ŠESD emisijos mūsų atmosferoje yra tai, dėl ko vyksta sparti klimato kaita. Tai reiškia, kad biometano naudojimas gali sumažinti išmetamų emisijų kiekį.
Savo sudėtimi biometanas yra chemiškai beveik identiškas gamtinėms dujoms – pagrindinė jo sudedamoji dalis yra metanas – CH4, todėl biometanas gali būti tiekiamas į esamus dujotiekius, naudojamas transportui, pramonei, gamybai ar šildymui be papildomų technologinių pakeitimų.
Virtualus biometano skystinimas – kas tai?
Dujų skystinimas tai procesas, kurio metu dujos iš dujinės būsenos paverčiamos skystomis, kad jas būtų galima lengviau saugoti ir transportuoti. Specialiuose šilumokaičiuose jos yra palaipsniui atšaldomos iki -160 laipsnių – taip jos suskystėja. Pavyzdžiui, SGD tūris sudaro tik 1/600 dujinių gamtinių dujų, o tai padeda sutaupyti ne tik vietos, bet ir išlaidų.
Kai kalbame apie virtualų biometano skystinimą, ši operacija vyksta be dujų skystinimo įrenginio – biometanas konvertuojamos į bioSGD matematiškai, panaikinant biometano sertifikatą ir išrašant naują sertifikatą bioSGD. Žaliais sertifikatais patvirtintas biometanas, jį virtualiai konvertavus į SGD, tampa bioSGD – tvaresne SGD alternatyva. Šis procesas yra griežtai kontroliuojamos auditorių ir vykdomas vadovaujantis sertifikavimo modelio reikalavimais. Verslo gynybai nuo kibernetinių atakų šiandien prireikia viso saugumo centro
Kitaip tariant, biometano virtualus skystinimas – tai procesas, kai gamintojas ar tiekėjas Europoje pagamintą biometaną įleidžią į bendrą Europos dujų tinklą, įprastą dujotiekio sistemą dujų pavidale, o kitur jis yra pasiimamas ne dujų, o bioSGD pavidalu, pavyzdžiui, Klaipėdos SGD terminale. Toks modelis leidžia biometano gamintojams naudoti esamą dujų tinklą, o terminalams – jau esamą infrastruktūrą, todėl nereikia statyti atskiros biometano skystinimo įrangos kiekviename gamybos taške.
Pavyzdžiui, Klaipėdos SGD terminalo infrastruktūra, šiandien naudojama SGD technologiniams procesams, galėtų naudoti biometaną tvarumo sertifikatų pagrindu ir taip prisidėti prie biometano rinkos vystymosi ir tvarumo reikalavimų įgyvendinimo.
Kuro alternatyva jūrų ir sunkiajam transportui
SGD jau dabar sumažina CO₂ emisijas 20–30 proc., palyginti su kitomis iškastinio kuro rūšimis. BioSGD žengia dar toliau – ŠESD emisijas jos gali sumažinti iki 80 proc. ar net daugiau, jei naudojamos atliekų žaliavos. Lietuvos pramonės galvosūkis
Remiantis Europos Parlamento ir Tarybos Direktyva „Dėl skatinimo naudoti atsinaujinančių išteklių energiją“, biometaną naudojant kaip alternatyvą iškastiniam kurui būtent transporto sektoriuje, sutaupoma nuo 70 proc. ŠESD emisijų. Todėl BioSGD yra vienas iš nedaugelio tikrųjų, alternatyvių iškastiniam kurui, žaliųjų degalų, kuris prieinamas jau šiandien ir pasirengęs sparčiai plėtrai.
BioSGD yra svarbus tokių sektorių, kaip, pavyzdžiui, jūrinio transporto poveikio aplinkai mažinimui. Nuo šių metų, jūrų transporto sektorius susiduria su nauja realybe. Pirmą kartą ŠESD mažinimas nebėra pasirinkimas – tai tapo pagrindine siekiamybe.
Europos Sąjungos reglamentas „FuelEU Maritime“ nustato aiškų kelią jūrinio transporto poveikio klimatui mažinimo link. Tai reiškia, kad kiekvienas laivų savininkas, kiekvienas uostas ir kiekvienas kuro tiekėjas ieško patikimų sprendimų. BioSDG būtent toks sprendimas ir yra.
BioSGD yra tvaresnis kuras ir sunkiajam kelių transportui. Jis tinka suslėgtą ar suskystintą kurą naudojantiems sunkvežimiams, autobusams, viešajam transportui. Alternatyviųjų degalų įstatymas numato, kad 2030 m. Lietuvos transporto sektoriuje atsinaujinančių energijos išteklių dalis turi sudaryti ne mažiau kaip 29 proc. – tai taip pat prisideda prie suskystinto biometano paklausos augimo. Lietuva ir Šiaurės regionas – žaliojo perėjimo lyderiai
Klaipėdos SGD terminalas užpildo spragą
Atsižvelgiant į tai, kad savarankiškos biometano skystinimo infrastruktūros įrengimas prie pavienių biometano gamyklų Lietuvoje dėl itin didelių investicinių kaštų yra praktiškai neįgyvendinamas, šalies sektoriui būtinos alternatyvios priemonės, leidžiančios efektyviai integruoti vietoje pagamintą biometaną į tarptautines tiekimo grandines ir ypač – laivybos rinką.
Šiuo požiūriu Klaipėdos SGD terminalo pradėta teikti virtualaus biometano skystinimo paslauga užpildo kritinę vertės grandinės spragą. Terminalo infrastruktūros panaudojimas biometano srautams sudaro galimybę ekonomiškai pagrįstu būdu pasiekti skystinimo pajėgumus, kurie kitu atveju būtų neprieinami. Energetikos sektorius – ant pokyčių slenksčio
Tai ne tik padidina biometano sektoriaus konkurencingumą, bet ir prisideda prie tvarios energetikos plėtros bei Lietuvos įsitraukimo į sparčiai augančią žaliųjų jūrinių degalų rinką.
Rinkos dalyviams išreiškus poreikį teikti paslaugas ne tik Klaipėdos SGD terminale, bet ir Klaipėdos SGD paskirstymo stotelėje, „KN Energies“ šiuo metu vertina galimybę šią paslaugą plėsti ir čia – tokiu atveju bioSGD būtų galima krauti į sunkvežimius ir tiekti į degalines, kur bioSGD varomos transporto priemonės galėtų šį kurą naudoti, taip prisidedant prie nacionalinių žalumo rodiklių pasiekimo.
Lietuvos verslas ragina greičiau taisyti degalų akcizų klaidas
2025 metų pirmąjį pusmetį VVĮ pardavimo pajamos augo 12,4 proc. – bendra apyvarta siekė 2,4 mlrd. eurų
„Novaturo“ grupėje – nauja valdyba
Lietuvos pramonės galvosūkis: dekarbonizacija – ar įmanoma tai padaryti be nuostolių?
Esame pirmojo CO2 surinkimo projekto Baltijos šalyse dalimi: mažinsime pramonės taršą Europoje
Verslo gynybai nuo kibernetinių atakų šiandien prireikia viso saugumo centro: jį galima tiesiog išsinuomoti
Įvertintas VVĮ strateginių veiklos planų įgyvendinimas: apie 40 proc. VVĮ vis dar stokoja ambicijos, nustatant siektinas rodiklių reikšmes


Naudingos nuorodos:
Dermatologo vizito dažnai tenka laukti nuo vieno iki trijų mėnesių. Per tiek laiko odos ligos progresuoja, o pacientai arba nutraukia...
Įdomu, kaip istorijoje kartais viską pakeičia ne didieji karo planai ar vizijos, o paprasčiausia… baimė. Atsargumas. Kartais — šiek tiek...
Lietuviškas prekybos tinklas „Maxima“ kitais metais visų įmonės padalinių darbuotojų darbo užmokesčio didinimui numato skirti 14 mln. eurų daugiau nei...
Kartais sunku patikėti, kad dabartinis premium automobilių simbolis — BMW — kažkada stovėjo ant tokio plono ledo, kad vienas netikęs...
Vilniaus rajone, Bukiškyje, statomas naujas „premium“ klasės gyvenamasis kvartalas „ROOTHAUS“. Jame iškils dvidešimt individualių namų, bus įrengtos poilsio ir sporto...
Nuo 2026 metų Lietuvoje gyvenantys ir aptarnavimo sektoriuje dirbantys užsieniečiai privalės mokėti lietuvių kalbą bent baziniu lygiu. Įstatymas numato, kad...
Gruodį „DPD Lietuva“ pristatomų siuntų skaičius išauga mažiausiai dvigubai, todėl net smulkiausios klaidos, pavyzdžiui, netikslus adresas, telefono numeris ar netinkamai...
Lietuviai per Kalėdas šiemet nori praktiškų dovanų – net 71 proc. džiaugtųsi po kalėdų eglute dovanų radę draudimą. Draudimo technologijų...
Kol dauguma verslų konkuruoja dėl vietos „Google“ paieškos rezultatuose, sparčiai auga informacijos paieška per dirbtinio intelekto (DI) įrankius. Generatyviniai DI...
Nors anksčiau populiarios dovanų pirkimo vietos buvo prekybos centrai, didieji prekybos tinklai ir pigių prekių parduotuvės, šiandien daugelis vartotojų renkasi...