Paskelbta
2 d. prieš-
Kai 2010 metais pasirodė filmas The Social Network, daug kas tikėjosi istorijos apie genialų programuotoją, sukūrusį „Facebook“. Bet vietoj to žiūrovai gavo visai ką kita – filmą apie ambicijas, vienišumą ir kainą, kurią tenka sumokėti už sėkmę.
Šiandien, praėjus daugiau nei dešimtmečiui, „The Social Network“ skamba dar aktualesnė tema nei tuomet. Mes vis dar gyvename pasaulyje, kuriame sėkmė vertinama pagal sekėjų skaičių, įmonės vertę ar greitį, kuriuo kyli aukštyn. Bet filme paslėpta žinutė primena: kai per daug nori būti viršuje, gali likti visai vienas.
Sėkmės mitas: ne visi, kurie laimi, laimingi
Filme Markas Zuckerbergas vaizduojamas ne kaip blogietis, o kaip žmogus, kurį stumia vienas paprastas troškimas – būti pripažintam. Jo sėkmė gimsta ne iš pinigų troškimo, o iš skausmo ir atstūmimo. Jis nori įrodyti, kad yra vertas dėmesio – tiek draugams, tiek pasauliui. „Apex Network“ siekia, kad kriptovaliutų keitimas į grynuosius pinigus Afrikoje būtų sklandus
Tai labai žmogiška, nes daugelis mūsų, pradedant verslą ar siekiant karjeros, iš tiesų darome tą patį: norime būti matomi, įvertinti, išgirsti. Tačiau filme ši motyvacija pamažu virsta apsėdimu – kai pergalė tampa svarbesnė už santykius, o sėkmė praranda prasmę.
Draugystės ir pasitikėjimo griūtis
Viena stipriausių filmo linijų – tai Zuckerbergo santykiai su Eduardo Saverinu, pirmuoju „Facebook“ investuotoju ir draugu. Iš pradžių jie abu tiki tuo pačiu tikslu – sukurti kažką naujo, įdomaus, naudingo. Bet kuo didesnė tampa „Facebook“ sėkmė, tuo labiau Markas užsidaro savo pasaulyje.
Ši scena, kur Eduardo sužino, kad jo akcijos buvo beveik bevertės, tampa emociniu lūžio tašku. Tai akimirka, kai supranti – sėkmė gali kainuoti tau ne tik laiką ar miegą, bet ir žmones, kurie buvo šalia nuo pat pradžių.
Verslo pasaulyje tai pasitaiko dažnai. Augant įmonei ar karjerai, atsiranda pagunda rinktis pelną vietoj pasitikėjimo. Bet kaip parodė Zuckerbergas – kai prarandi žmones, kurie tikėjo tavimi, prarandi dalį savęs.
Vienišumo pusė: kai pasaulis tavo rankose, bet šalia nieko nėra
Režisierius Davidas Fincheris ir scenaristas Aaronas Sorkinas meistriškai perteikė, ką reiškia būti genijumi, kuris niekam nepriklauso. Markas, apsuptas žmonių, vis tiek atrodo be galo vienišas.
Paskutinėje filmo scenoje, kai jis sėdi vienas ir spaudžia „Add Friend“ buvusiai merginai, supranti: viskas, ką jis sukūrė, – socialinis tinklas – negali užpildyti to, ko jam labiausiai trūksta.
Ši scena tapo viena garsiausių kino istorijoje ne todėl, kad parodė „Facebook“ gimimą, o todėl, kad parodė žmogaus praradimą. Tai tylus klausimas, kurį filmas užduoda kiekvienam iš mūsų: ar verta pasiekti viršūnę, jei ten niekas nelaukia?
Ambicijos ir kontrolės kaina
Zuckerbergas filme vaizduojamas kaip žmogus, kuris viską nori kontroliuoti – nuo svetainės kodo iki žmonių aplink jį. Bet kuo daugiau jis kontroliuoja, tuo mažiau lieka žmogiškumo. Tai tamsi pusė, kurią dažnai matome realiame versle: kuo didesnė valdžia, tuo mažesnė empatija.
Filme šis kontrastas atskleidžiamas per tylą – be didelių žodžių, be melodramos. Tu matai žmogų, kuris viską pasiekė, bet negali pasakyti, kodėl vis dar nelaimingas.
Ir tai ne tik apie Zuckerbergą. Tai apie daugelį žmonių, kurie pasiekę sėkmę, pradeda jausti tuštumą. Sėkmė gali būti spąstai – kuo daugiau jos sieki, tuo daugiau ji reikalauja.
Pamoka: Nepamiršk, kas tu esi
„The Social Network“ nėra filmas apie „Facebook“. Tai filmas apie žmogų, kuris prarado save, kurdamas pasaulį, jungiantį milijardus kitų.
Pagrindinė pamoka paprasta, bet gili:
Nepakanka sukurti kažką didelio – svarbiausia neprarasti, kas tu esi, kol tai darai.
Ši mintis aktuali ne tik verslininkams, bet ir kiekvienam, kuris kažko siekia. Sėkmė be vertybių, be žmogiškumo – tarsi programa be sielos. Ji gali veikti, bet ji negyva.
Kodėl šis filmas svarbus šiandien
Šiandien, kai visi kalba apie startuolius, dirbtinį intelektą ir milijardinius verslus, „The Social Network“ tampa veidrodžiu mūsų laikams. Jis parodo, kad technologijos gali sujungti pasaulį, bet taip pat gali padidinti atstumą tarp žmonių.
Vasaros savaitgaliai skirti Lietuvos pažinimui?
Markas Zuckerbergas realiame gyvenime tapo viena įtakingiausių figūrų planetoje. Bet net ir dabar, kai kalbama apie „Meta“, „Threads“ ar „metavisatą“, žmonės vis dar prisimena ne tik jo pasiekimus – bet ir klausimą, kurį iškėlė filmas: Ar galima turėti viską ir likti žmogumi?
Išvada: Sėkmė visada turi kainą
„The Social Network“ primena, kad sėkmė – ne tik laimėjimai, bet ir netektys. Galbūt didžiausia šio filmo stiprybė yra ta, kad jis nepateikia atsakymo, tik parodo kelią. Žiūrint jį, kiekvienas atpažįsta save – tą, kuris nori būti matomas, įvertintas, mylimas. Norisi lengvai praplėsti akiratį ir pažinčių ratą, bet neaišku, kur ir kaip?
Ir kai kitą kartą sieksi savo tikslo, prisimink Zuckerbergą prie ekrano – vieną, pavargusį, bet vis dar ieškantį „patinka“. Sėkmė graži, kol neprarandi savęs. Social marketingas
„Meta” liepos 2025 m. atnaujinimas: Kaip optimizuoti Instagram ir Facebook įrašus Google paieškai?
Meta „dirbtinio superintelekto“ pastangos primena nesėkmingą „virtualiojo pasaulio“ projektą
Kur nukeliauja jūsų grąžintos prekės? Rezultatai, kurie jus nustebins
„Facebook“ naujienų srautas nuvilia? Inovacijų ekspertas atsako, kaip jį vėl prisitaikyti sau
„Facebook“ įkūrėjas išmaniuosius akinius nori „uždėti“ milijonams žmonių: kiek realaus pagrindo turi jo vizija?
Tyrimas: dauguma lietuvių ištikimi vienam socialiniam tinklui, o trečdalis susivilioja matomomis reklamomis
Dirbtinis intelektas, nuo kurio nepasislėpsime: į „Facebook“ ir „Instagram“ atkeliauja neišjungiamas „Meta AI“ asistentas
Kaip pasirūpinti mirusio artimojo soc. tinklų paskyromis?
„Facebook“ ir „Instagram“ be reklamos gali kainuoti 13 eurų per mėnesį

Lietuvoje įkurta „Hostinger“ yra tarp didžiausią ilgalaikį augimą Europoje demonstruojančių kompanijų. Verslo leidinio „Financial Times“ kartu su statistinių duomenų platforma...
Airijoje registruota „Avia Solutions Group“, didžiausia pasaulyje ACMI paslaugas teikianti aviacijos įmonių grupė, praneša statanti naują biurų pastatą didžiausiame pasaulyje oro...
Kai „Google“ pristatė dirbtinio intelekto funkciją „AI Overviews“, pasikeitė internetinės paieškos taisyklės – prekių ženklų matomumo internete logika tapo visai...
Visi kažką siekiame. Vieni nori sėkmingos karjeros, kiti – pripažinimo, o dar kiti tiesiog nori būti geriausi tame, ką daro....
Dirbtinis intelektas (DI) vis labiau įsigali kasdieniame gyvenime, taip pat – ir vykdant informacijos paiešką. Ekspertų teigimu, informacijos paieška pasitelkus...
Norint dar suspėti susiorganizuoti rudens atostogas, pats metas ieškoti paskutinės minutės kelionių pasiūlymų. Tačiau specialistai įspėja, kad šia situacija pasinaudoja...
SEB bankas įspėja, kad finansiniai sukčiai Lietuvoje taiko naują apgavystę – „Telegram“ ir kitose susirašinėjimo platformose kviečia gyventojus greitai užsidirbti,...
Dirbtinis intelektas (DI) šiandien keičia mūsų kasdienybę ir darbo aplinką. Jis analizuoja duomenis, taupo laiką ir padeda spręsti užduotis. Tačiau...
Vilniaus kriminalistai išardė didelės apimties SIM „spiečių”, naudotą automatizuotai apgaulingai veiklai internete. Policijos duomenimis, operacijos metu sulaikyti du asmenys, rasta...
Europos kelių transporto sektorius susiduria su struktūrine krize – šiandien Europoje trūksta daugiau nei 426 tūkst. vilkikų vairuotojų. Iki 2028...