Paskelbta
5 mėnesiai prieš-
Kas antras Baltijos šalių gyventojas jaučia stipriai išaugusias mėnesio išlaidas maistui ir gali sau leisti mažiau, nei anksčiau, rodo „Citadele“ banko inicijuota apklausa. Kad sumažintų savo išlaidas, gyventojai labiausiai kliaunasi akcijomis, perka būtiniausius maisto produktus, daugiau gamina namuose. Ekonomisto Aleksandro Izgorodino teigimu, maisto kainos lieka istoriškai aukštos, todėl siekiant sumažinti naštą gyventojams, reikia kompleksinių sprendimų.
Tai, kad mėnesio išlaidos maistui stipriai išaugo ir gali sau leisti mažiau, nei anksčiau, nurodė 51 proc. respondentų Lietuvoje, 58 proc. Latvijoje ir 61 proc. Estijoje. 22 proc. Lietuvos, 29 proc. Latvijos ir 24 proc. Estijos apklaustųjų teigė, kad jų išlaidos maistui padidėjo, bet vis tiek gali sau leisti pirkti tiek, kiek ir anksčiau.
11 proc. Lietuvos apklaustųjų nurodė, kad kad mėnesio išlaidų dalis maistui nepakito (7 proc. latvių ir 6 proc. estų), o 3 proc. – kad sumažėjo (1 proc. latvių ir 5 proc. estų). Lietuvoje labiausiai padidėjusias išlaidas maistui nurodė jaučiantys 18–39 m. amžiaus grupės respondentai (63 proc.).
„Citadele“ banko ekonomisto Aleksandro Izgorodino teigimu, nuo infliacijos šoko metu pasiekto minimumo 2023 m. gruodį maisto mažmeninė prekyba Lietuvoje išaugo 3,7 proc. bei pasiekė 2019 m. lygį. Tačiau jau kelis mėnesius nebematomas tolesnis maisto pardavimų atsigavimas. O tai – signalas, kad dėl aukštų kainų Lietuvos vartotojai nėra linkę toliau didinti išlaidų maistui.
„Nepaisant itin optimistinių vartotojų lūkesčių, Lietuvos gyventojai nebedidina išlaidų maistui. Maisto kainos istoriškai lieka aukštos, tad gyventojai turi mažai galimybių didinti išlaidas maistui. Netgi atvirkščiai – kaip ir atspindi apklausos rezultatai, daugelis vis dar jaučia stiprią išaugusių maisto kainų neigiamą įtaką mėnesio biudžetui“, – sako A. Izgorodinas.
Kad sumažintų savo mėnesio išlaidas, daugiausia respondentų nurodė besidomintys akcijomis (65 proc. lietuvių, 67 proc. latvių, 79 proc. estų apklaustųjų), besistengiantys pirkti tik būtiniausius maisto produktus (44 proc. lietuvių, 40 proc. latvių ir 51 proc. estų), daugiau gaminantys namuose, nesinaudojantys maisto pristatymo į namus paslaugomis, mažiau besilankantys restoranuose ir kavinėse (46 proc. lietuvių, 39 proc. latvių, 45 proc. estų).
Respondentai taip pat teigė ieškantys pigesnių maisto produktų alternatyvų (38 proc. lietuvių, 31 proc. latvių, 41 proc. estų), perkantys urmu, kad gautų mažesnę kainą (10 proc. lietuvių, 18 proc. latvių ir 15 proc. estų), mažiau perkantys šviežių maisto produktų, pavyzdžiui, mėsos, žuvies, vaisių ir daržovių (6 proc. lietuvių, 8 proc. latvių ir 11 proc. estų).
„Restoranų apyvarta stabiliai silpsta nuo 2023 m. vasaros pabaigos, o tam esminės įtakos turėjo pakilusios kainos restoranuose ir kavinėse. Kalbant apie viešojoje erdvėje sklandančius politikų ketinimus mažinti PVM tarifą tik vaisiams ir daržovėms, toks sprendimas nepadėtų išspręsti visos problemos, nes pieno produktų, kiaušinių, duonos ir mėsos kainos per metus augo stipriau. Ką ir matome apklausos duomenyse: mažiau perkantys šviežios produkcijos nurodė tik sąlyginai maža dalis respondentų, gyventojai yra priversti ieškoti kitų būdų, kaip sumažinti išlaidas maistui“, – sako A. Izgorodinas.
Valstybės duomenų agentūros duomenys rodo, kad lyginant 2024 m. rugsėjį su 2019 m. rugsėju, vaisių kainos Lietuvoje pakilo 49 proc., daržovių – 29 proc., pieno produktai, sūris, kiaušiniai, duona pabrango 60 proc., o mėsos kainos pakilo 51 proc.
Apklausa: kas trečias susigrąžintą GPM permoką išleistų kasdienėms reikmėms
Aleksandras Izgorodinas: Velykų vaišių stalas šiemet bus 5 proc. brangesnis
Apklausa: lietuviai toliau investuoja į nekilnojamąjį turtą, krenta pensijų fondų populiarumas
Kol vyresnė karta taupo, Gen Z pinigus leidžia laisvai: kodėl taip skiriasi kartų požiūris į finansus?
Lietuvos ekonomika 2025-aisiais – tarp augimo ir audros debesų
Socialiniuose tinkluose viešinamas gyvenimo detales stebi ir sukčiai: kaip neatskleisti per daug?
Dirbtinis intelektas ir žmogiškas ryšys: kiek finansinių sprendimų galime patikėti technologijoms?
Kaip skirtingos kartos sprendžia finansinius klausimus? Ekspertai pastebi aiškius skirtumus
Lietuvos jaunimas vis dažniau įsigyja automobilį lizingu: auga sutarčių skaičius, bet mažėja vidutinė automobilio vertė
Antradienį Taline vykusiame renginyje „Baltic M&A and Private Equity Forum 2025“ paskelbti geriausi Baltijos šalių metų sandoriai. Teisės firmos „Sorainen“...
Lyderiaujanti svetainių kūrimo platforma „Wix“ pristatė įrankį „Wix Functions“, kuris klientams atveria galimybes kurti verslo logiką pagal savo poreikius, neapsiribojant...
Po Velykų – žinia, patiksianti kiekvienam, norinčiam sutaupyti ir gyventi tvariau. Prekybos tinklas „Iki“ nuo antradienio didina nuolaidas besibaigiančio galiojimo...
Sparčiai tobulėjant technologijoms ir keičiantis geopolitinei situacijai, pasaulinė dronų rinka auga itin greitai. „2022 m. jos vertė siekė 28 mlrd....
Viena didžiausių Baltijos šalyse pieno produktų gamybos bendrovių „Vilvi Group“ sparčiai įgyvendina savo didžiausią investicinį projektą – sūrių gamyklą Bauskėje...
Technologijos ir nuotolinio darbo galimybės keičia mūsų požiūrį ne tik į darbą, bet ir į poilsį. Kelionių organizatoriaus „Tez Tour“...
Esame girdėję istorijų apie netikėtus paveldėjimus, kurie gali atnešti didelę finansinę naudą – neretas gali retkarčiais pasvajoti šitaip praturtėti ir...
Šildymo sezono metu namuose per šilta arba per šalta? O gal tenka ilgai laukti, kol iš čiaupo pradeda tekėti šiltas...
Pernai „Tele2″ visos grupės mastu užblokavo daugiau kaip 7 milijonus bandymų pasiekti puslapius, kuriuose talpinamas nepilnamečių seksualinį išnaudojimą vaizduojantis turinys....
Atšilus orams, į trasas ir parkus grįžta dviratininkai – nuo pirmąkart pedalus minančių pradedančiųjų iki adrenalino mėgėjų, bandančių jėgas ekstremaliose...