Paskelbta
5 val prieš-
Siekiant sumažinti kainų atotrūkį su Lenkija ir paskatinti vežėjus degalus vėl pirkti Lietuvoje, ekspertai siūlo nustatyti konkurencingą dyzelino akcizą, kuris galėtų siekti 440 eurų už 1000 litrų. Iškastinio kuro vartojimą siūloma mažinti ne didinant mokesčius degalams, o spartinant žaliąją transformaciją transporte.
Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenimis, per pirmus 8 šių metų mėnesius Lietuvoje parduota apie 1,2 mlrd. litrų dyzelino – tai 15 proc. mažiau nei per tą patį laikotarpį pernai. Tokį smukimą, tris kartus viršijantį Finansų ministerijos metų pradžioje prognozuotus 6 procentus.
Didžiausią įtaką dyzelino pardavimų mažėjimui turėjo metų pradžioje pasikeitusi tarptautinių vežėjų praktika – degalus jie vis dažniau perka ne Lietuvoje, o Lenkijoje. 2025 m. padidinus dyzelino akcizą 26,7 proc., kainų skirtumas tarp šalių išaugo iki 8–10 centų už litrą ir paskatino vežėjus peržiūrėti degalų pirkimo strategiją.
Lietuvos inovatyvios energetikos ir prekybos asociacijos (LIEPA) prognozėmis, dėl išaugusio akcizo ir sumažėjusios dyzelino paklausos bendra degalinių sektoriaus apyvartos sumažėjimas 2025 m. gali siekti apie 480 mln. eurų. Prognozuojama, kad smukus veiklos apimčiai, degalinės sumokės 1,5 mln. eurų mažiau pelno mokesčio.
Didžiausius sunkumus patiriančios pasienio su Lenkija regiono degalinės šiais metais turės atleisti apie 100 darbuotojų – atleistų darbuotojų darbo užmokesčio fondas siekia 3 mln. eurų. 2025-ieji transporto sektoriuje
Vilniaus universiteto ekonomistas Algirdas Bartkus pabrėžė, kad dabartinė akcizų politika ne tik mažina degalų vartojimą, bet ir riboja biudžeto pajamas. Jo skaičiavimais, bendra įplaukų suma į valstybės biudžetą iš akcizų ir pridėtinės vertės mokesčio per 2024–2025 metus, esant dabartiniam akcizo lygiui, sieks apie 1,875 mlrd. eurų. Tuo metu, jei dyzelino akcizas būtų sumažintas iki 440 eurų už 1000 litrų, įplaukos galėtų padidėti iki 1,92 mlrd. eurų. Druskininkuose duris atvers moderni odontologijos klinika, kuri pakeis gydymo standartus
Pasak ekonomisto, planuojamas akcizų didinimas nuo 2026 m. duotų didesnę naudą biudžetui tik tuo atveju, jei degalų paklausos kritimas neviršytų 7,5 proc. ribos. „Jei mokesčiai auga greičiau nei vartojimas, valstybė nebeuždirba daugiau – ji praranda. Todėl racionalus akcizo lygis, kuris išlaikytų vartojimą, yra naudingesnis tiek biudžetui, tiek visai ekonomikai,“ – teigė A. Bartkus. Degalų kainos prognozė
Atsinaujinančių degalų asociacijos FUTURE FUEL viceprezidentas Jurgis Polujanskas pabrėžė, kad iškastinio kuro vartojimą būtina mažinti ne mokesčių didinimu, o spartinant žaliąją transformaciją transporte. Jo teigimu, efektyviausią poveikį duotų priemonės, kurios didina atsinaujinančios energetikos dalį transporte – tai biometano, elektros, atsinaujinančių degalų skatinimas. Taip pat svarbu elektrifikuoti geležinkelių transportą, plėsti mažos taršos zonas miestuose, propaguoti viešąjį transportą. Lietuvos verslas ragina greičiau taisyti degalų akcizų klaidas
Anot jo, taikant šiuos sprendimus, Lietuva iki 2030 m. galėtų pasiekti 17,7 proc. mažesnį naftos degalų vartojimą, sumažindama jį nuo 2,03 iki 1,67 mln. tonų naftos ekvivalento. „Tai kryptis, kuri leidžia mažinti taršą ir priklausomybę nuo iškastinio kuro, išsaugant verslo konkurencingumą ir darbo vietas,“ – sakė J. Polujanskas.
Lietuviai vertina tvaresnes transporto priemones, bet daugiau mokėti už tai nėra linkę
Dėl akcizų vežėjai degalus pila Lenkijoje: vienas centas gali kainuoti milijonus
Tyrimas: ūkininkauti tvariau skatina ne vien finansinės paskatos
Rekordiškai augančio akcizo efektas: dyzelino pardavimai liepą toliau krenta
Akcizų didinimas atsigręžė prieš valstybę – degalų pardavimai toliau krenta, ekspertai įspėja apie grėsmę valstybės biudžetui
Nauja iniciatyva skatins ūkininkus dalyvauti ekoschemose
Lietuvos verslas įtaria sukčiavimą: kreipėsi į valdžią su prašymu apsaugoti nuo azijietiškų degalų klastočių
ES žemės ūkio laukiantys pokyčiai – teigiamas signalas Lietuvos gamintojams
Lietuvos verslas ragina greičiau taisyti degalų akcizų klaidas
„Eurostat“: pagal žaliosios energijos suvartojimą transporte – Lietuva viena iš paskutiniųjų
Per pastaruosius metus influencerių rinkodara iš paprasto turinio kūrimo tapo vienu efektyviausių būdų pasiekti auditoriją. Tačiau „Black Friday“ laikotarpiu ši komunikacijos priemonė įgauna visai kitą prasmę. Tai...
Estijoje įsikūrusi tarptautinė viešbučių grupė „Legend Hotels“ žengia į Lietuvą ir tampa naujuoju žinomo viešbučio „Novotel Vilnius Centre“ operatoriumi. Tai...
Telekomunikacijų bendrovė „Telia Lietuva“ toliau efektyvina veiklą ir keičia įmonės valdymo struktūrą. Nuo lapkričio 1 d. įmonė sujungs technologijų ir...
Perdegimas nėra tik madingas žodis – tai realybė, su kuria susiduria vis daugiau darbuotojų. Draudimo bendrovės BTA duomenimis, psichikos sveikatos...
Nekilnojamojo turto (NT) vystymo bendrovė „Formo“ susitarė su banku „Bigbank“ dėl 12 mln. eurų finansavimo, skirto moderniam gyvenamajam NT projektui „Astronomijos...
Ruduo įprastai asocijuojasi su jaukumu, ramybe ir gamtos grožiu, tačiau vairuotojams šis sezonas neretai tampa rimtu išbandymu. Kasdienėse kelionėse slypi...
Siekiant sumažinti kainų atotrūkį su Lenkija ir paskatinti vežėjus degalus vėl pirkti Lietuvoje, ekspertai siūlo nustatyti konkurencingą dyzelino akcizą, kuris galėtų...
Atrodo, stabdymas – paprastas veiksmas: pamatei kliūtį, paspaudei pedalą, automobilis sustojo. Tačiau realybėje viskas kur kas sudėtingiau. Reakcijos laikas, kelio...
Gyvūno auginimas visada palieka ekologinį pėdsaką, bet mes galime jį sumažinti savo sąmoningais pasirinkimais. Ne tik švaresnė aplinka, bet ir...
Antradienį, spalio 7 d., visoje Lietuvoje vyks Gyventojų perspėjimo ir informavimo sistemos (GPIS) patikrinimas – nuo 11 val. 52 min....