Paskelbta
6 val prieš-
Ingrida Grikpėdienė, „VMG Wood Invest“ vadovė
Statistikos departamento duomenys rodo, kad 2025 m. kovą pramonės produkcija per metus išaugo beveik 8 procentais, tačiau baldų gamintojai šio atsigavimo kol kas nejaučia taip akivaizdžiai. Augimas čia fragmentiškas, netolygus ir dažnai neatsispindi finansiniuose rezultatuose. Tačiau būtent baldų pramonė šiandien tampa lakmuso popierėliu – ji pirmoji susiduria su konkurencijos spaudimu, geopolitiniais iššūkiais, tiekimo grandinių nestabilumu ir darbo jėgos trūkumu. Ir tai, kaip reaguosime dabar, nulems ne tik šio sektoriaus, bet ir visos pramonės ateitį.
2024 metai baldų sektoriui buvo kupini iššūkių, tačiau ne be pozityvių signalų. Eksportuota baldų už 2,321 mlrd. eurų – 3 proc. mažiau nei 2023 m. Pirmąjį pusmetį fiksuotas nuosmukis, tačiau antrąjį pusmetį eksportas vėl ėmė augti. Ketvirtą ketvirtį eksportuota už 594 mln. eurų – 2 proc. daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu prieš metus. Susigrūmimas su gyvenimo partnere tapo gyvenimo lūžiu
Didžiausią dalį sudarė mediniai baldai – 66 proc. viso eksporto. Jų eksportas siekė 1,528 mlrd. eurų – tai vos 1 proc. mažiau nei 2023 m. Tačiau svarbu tai, kad ši kategorija metų gale pradėjo mažėti ir paskutinį ketvirtį eksportas smuktelėjo iki 394 mln. Eur.
Geografinis eksporto portfelis rodo, kad sektorius tampa vis labiau priklausomas nuo kelių pagrindinių rinkų. Didžiausia eksporto dalis ir toliau tenka Vokietijai – 2024 metais į šią šalį baldų parduota už 276 mln. eurų, tai yra 2 procentais daugiau nei 2023-aisiais. Paskutinį metų ketvirtį eksportas į Vokietiją siekė 74 mln. eurų – 12 procentų daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu prieš metus. Tačiau kai kuriose rinkose fiksuotas aiškus nuosmukis: Švedijoje –11 proc., JAV –13 proc., Jungtinėje Karalystėje –1 proc., nors paskutinį ketvirtį augimas siekė 6 proc. „YIT Lietuva“ paskutinį 2023-ųjų ketvirtį pardavė 27 proc. daugiau butų nei prieš metus
Kiek geresnė situacija Lenkijoje ir Ispanijoje – čia eksportas augo atitinkamai 12 ir 7 proc. Eksporto plėtra į skirtingas rinkas turi tapti strateginiu prioritetu, nes šiuo metu baldų sektorius pernelyg koncentruotas. Juk trys pagrindinės rinkos – Vokietija, JK ir JAV – kartu sudaro didesnę nei 40 proc. eksporto dalį, todėl tokia koncentracija augina rizikas globalių svyravimų akivaizdoje.
2025 m. pirmąjį ketvirtį situacija keitėsi: kai kurios įmonės jau mato dviženklį augimą vienetais (9–15 proc.), tačiau kainodara išlieka konservatyvi. Tai reiškia, kad finansinis augimas dar neatspindi realios gamybos apimčių plėtros. Tokia strategija – sąmoningas pasirinkimas išlaikyti konkurencingumą, tačiau jos ilgalaikės galimybės ribotos. Negalime iki begalybės taupyti ar „spausti kainos“ – tam tikru momentu tai pradeda veikti prieš mus pačius.
Sektorius taip pat patiria augantį konkurencinį spaudimą iš Azijos gamintojų, kurie po prekybos ribojimų JAV vis aktyviau ieško nišų Europoje. Lietuviškos įmonės konkuruoja ne tik kaina, bet ir efektyvumu, dizainu bei tvarumu. Tačiau tai reiškia būtinybę investuoti – į technologijas, tvarius sprendimus, gaminių asortimento plėtrą. Ne visos įmonės turi tam galimybių be papildomos pagalbos. Kelių transporto paslaugų eksportas mažėjo 3 proc. – ką slepia šis nuosmukis?
Tiekimo grandinių tema – dar viena neatsiejama šio sektoriaus ateities dalis. Geopolitiniai konfliktai, logistinės įtampos, augantys transportavimo kaštai skatina pergalvoti žaliavų tiekimo modelius. Svarstoma grįžti prie vietinių resursų, didinti sandėliavimo pajėgumus, trumpinti tiekimo grandines. Tai – papildomos išlaidos, bet kartu ir investicija į saugumą.
Lietuvos baldų sektorius demonstruoja atsparumą – tai sektorius, kuris sugeba išgyventi, kai kiti griūva. Tačiau išgyvenimas nėra ambicija. Tam, kad sektorius augtų, reikia daugiau nei verslo pastangų. Reikalinga ilgalaikė strategija valstybės mastu – žaliavų politika, stabili mokesčių sistema, tikros inovacijų skatinimo priemonės ir tikslingas švietimo sektoriaus stiprinimas.
Verslas investuoja, plečia gamybą, optimizuoja procesus, ieško naujų rinkų. Bet jeigu tikimės, kad šis sektorius generuos augimą, eksportą, darbo vietas ir pridėtinę vertę, vien jo pastangų nepakaks. Lietuvos baldų eksportas ties augimo riba – ar prasidės proveržis?
Baldų sektorius nebėra tik tradicinė pramonė. Tai sektorius, kuris apima inovacijas, dizainą, žiedinę ekonomiką ir technologinį proveržį. Tam, kad tai realizuotųsi pilna apimtimi, reikia visų – verslo, mokslo ir valstybės – susitelkimo.
„Novaturas“ paskutinį ketvirtį uždirbo 2,6 mln. eurų pelno ir pranoko prognozes
„Sakuona“ pristato revoliucinius baldus: kavos tirščiai, džinsas ir kanapių pluoštas
Nusilpusi Vokietijos pramonė atnešė pelno Lietuvos baldininkams – ekspertai paaiškina kodėl
Po sudėtingo laikotarpio – optimistiškesnės nuotaikos baldų sektoriuje
„VMG Wood Invest“ pardavimai pernai pasiekė 325 mln. eurų
„VMG Wood Invest“ vadovė: eksporto rinkos atsigauna lėtai, didžiausiu trikdžiu išlieka žaliavos kaina
82 mln. eurų investicija: VMG grupės naujoji gamykla N. Akmenėje baldus gamins JAV ir Europos rinkoms
VMG grupė atvers naują gamyklą N. Akmenėje: 500 naujų darbo vietų ir produkcijos už 60 mln. eurų kasmet
VMG grupė medienos drožlių plokščių gamybos plėtrai steigia „VMG Wood Solutions“
„Vakarų medienos grupė“ keičia pavadinimą į „VMG Wood Invest“
Šiandienos parfumerijos pasaulyje kvapas neretai tampa produktu su aiškia instrukcija: turi patikti daugumai, atitikti sezono nuotaikas ir nekelti klausimų. Kvepalai...
2024-ieji AB Vilniaus šilumos tinklams (VŠT) tapo strateginių projektų įgyvendinimo ir investicijų metais. Bendrovė dirbo pelningai – rodo nepriklausomų auditorių...
Jau šį rugsėjį duris atversiančio verslo centro „Hero“ įrengimo darbai sparčiai juda į priekį. Baigiamos įrengti biurų erdvės, pastate jau...
2024-ieji Kauno startuolių ekosistemoje įnešė pokyčių – nuo augančio mažų įmonių skaičiaus Vidurio ir Vakarų Lietuvos regione, iki stiprėjančio įmonių...
Prasidėjus bendrovių metinių finansinių rezultatų skelbimui, akivaizdu, jog Lietuvos „fintech“ sektorius didina pagreitį. Vien Lietuvos elektroninių pinigų ir mokėjimo įstaigų...
Automobilių sporto mėgėjams ir lenktynininkams atėjęs pavasaris žymi naujo sezono pradžią. Norinčių varžytis populiarumo viršūnėje Lietuvoje karaliaujančiame „drifte“ netrūksta, tačiau,...
„Citadele“ banko inicijuota Baltijos šalių gyventojų apklausa atskleidžia, kad Lietuvoje gyventojai labiausiai nerimauja dėl geopolitinės įtampos (56 proc.) ir augančių...
Telefoniniai sukčiai, prisidengdami institucijomis ar paslaugų tiekėjais, ir toliau vilioja pinigus iš gyventojų. Ekspertas atskleidžia, koks pagrindinis signalas, kad skambina...
Daugelis esame pratę saugoti savo pinigus nuo sukčių internete, tačiau ne kiekvienas susimąstome, kad apsaugos nuo apgavikų reikia ir mūsų...
Po žiemos pertraukos į eismą sugrįžę dviratininkai, paspirtukininkai ir motociklininkai sukuria visai kitokią dinamiką keliuose, išauga nelaimingų atsitikimų rizika. Todėl...