Paskelbta
9 val prieš-
Net ir aukščiausio lygio profesionalai, pretenduojantys į itin solidžias pareigas, šiandien į darbo pokalbius vis dažniau ateina vilkėdami nebe griežtus kostiumus, o džemperius ar kitą laisvalaikio aprangą. Nors tokia situacija dar prieš kelerius metus būtų sunkiai įsivaizduojama, šiandien jau tapo realybe, sparčiai keičiančia verslo aplinką. Kostiumas – kadaise buvęs rimtumo, autoriteto ir statuso simboliu, šiandien pamažu traukiasi iš kasdienybės. Ir tai, kas dabar vyksta, yra ne atsainumo požymis ir net ne trumpalaikė mada.
Formalumas praranda prasmę
Tai, kad oficialus aprangos kodas tirpsta net tarp aukščiausios grandies vadovų, o bet koks formalumas praranda prasmę ir sparčiai keičia verslo aprangos tendencijas, pastebi daugiau nei 25-erių metų praktinę patirtį personalo ir verslo valdymo srityje sukaupusi įdarbinimo paslaugų profesionalė, pokyčių bei žmogiškųjų išteklių valdymo ir vadovų paieškų ekspertė Virginija Ragauskienė, UAB „Atticae“ direktorė.
Pasak jos, tai, kas dar prieš dešimtmetį buvo neįsivaizduojama, šiandien jau tapo norma: „Kandidatai, eidami į darbo pokalbius net ir į aukščiausio lygio vadovaujančias pozicijas, vis rečiau renkasi klasikinį kostiumą. Jį keičia laisvesni deriniai – švarkas su džinsais, džemperiai, sportinio stiliaus avalynė.“
Ir tai nebėra tik išskirtiniai atvejai. V. Ragauskienė prisimena vieną situaciją, kuri jai itin įstrigo: „Į vienos finansų įstaigos vadovės pozicijos atranką atvyko kandidatė iš bankinio sektoriaus, vilkėdama džemperį. Iš pirmo žvilgsnio – netikėta, bet vos prasidėjus pokalbiui buvo aišku: ji profesionali, kompetentinga, žino, ką daro, ir ką nori pasiekti. Laisvalaikio stiliaus drabužių pasirinkimas kandidatuojant į aukštą poziciją rimtame darbo pokalbyje nė kiek nesumenkino jos autoriteto – priešingai, parodė autentiškumą ir pasitikėjimą savimi.“
Tokie pavyzdžiai, anot Virginijos, vis dažnesni. Ir tai – ne atsitiktinumas ar vienetiniai atvejai, o vis dažnesnės šiandieninės darbo rinkos tendencijos, kurias diktuoja sparčiai besikeičianti verslo kultūra.
„Pokyčiai aprangoje prasidėjo dar anksčiau – daugelyje įmonių tai sutapo su Skandinavijos kapitalo atėjimu į Lietuvą. „Jeans friday“ tapo „jeans everyday“. Kodėl? Nes vadovai nebenori stovėti aukščiau savo komandos. Ne dėl mados – dėl požiūrio. Lyderystė ėmė remtis ne kostiumu, o vertybėmis,“ – pabrėžia žmogiškųjų išteklių valdymo ir vadovų paieškų ekspertė V. Ragauskienė.
Z karta taisyklių nebemato, todėl jų ir nelaužo
Šiandienos pokyčius dar labiau pagreitino Z karta – jauni specialistai, kuriems taisyklės tarsi prarado matomumą. Jie nesiekia laužyti normų, jie tiesiog gyvena be jų.
V. Ragauskienės nuomone, būtent ši karta privertė vyresnius kolegas pažvelgti į darbą kitaip.
„Jaunesni darbuotojai nori būti vertinami už rezultatus, ne už išorę, ne už tai, kaip atrodo. Jie neieško taisyklių ir jiems net sunkoka suvokti jų reikalingumo prasmę – jie tiesiog kuria vertę. Tai iššūkis vadovams ir atrankų specialistams, nes šiandien reikia pamatyti daugiau nei matosi iš pirmo žvilgsnio, – teigia ji. – Tačiau turiu pripažinti, kad daugelis organizacijų vis dar nejučia vertina pagal išorę – kaip žmogus atrodo, kalba, kokį pirmą įspūdį palieka. Tačiau ši paradigma sparčiai keičiasi. Galbūt tai mūsų, vyresnių kartų, įsitikinimas, kad autoritetas „gyvena švarke“. Bet, deja, jau laikas atskirti „atrodyti profesionaliai“ nuo „būti profesionalu.“
Darbdaviams – nauji įpareigojimai
Pasak ekspertės, štai todėl šiandien atrankose vis dažniau vertinama turinio kokybė, vertybinis stuburas, mąstymas ir požiūris į darbą, o ne drabužio pasirinkimas.
„Jei žmogus jaučiasi savimi, jis kuria daugiau vertės – tiek klientui, tiek komandai. O ar jis vilki džemperį, ar kostiumą, tai jau tampa antraeiliu klausimu,“ – sako V. Ragauskienė.
Naujoji lyderystė – be formalumo barjero
Pasak „Atticae“ direktorės, lyderystė šiandien remiasi ne hierarchija, o žmogiškumu ir lygybe.
„Vadovai nebenori atrodyti aukščiau už komandą. Jie nori būti kartu, dalintis atsakomybe, būti prieinami. Tai iš esmės keičia vadovavimo kultūrą. Kostiumas šioje naujoje realybėje praranda galią – nes ją perima žmogaus asmenybė,“ – aiškina ekspertė.
Šis virsmas, jos teigimu, prasidėjo ne vakar ir ne rytoj baigsis. Tai – natūralus lyderystės evoliucijos etapas, kai stiprėja vertybiniai ryšiai, o ne formalūs simboliai.
Svarbu matyti žmogų, o ne jo drabužį
„Patirtis, kompetencijos – tai svarbu. Bet renkant žmogų į vieną ar kitą darbo poziciją vis dažniau lemiamas veiksnys yra jo emocinis intelektas, vertybės ir žmogaus vidinė kryptis. Šiandien, kai kandidatas gali atrodyti visiškai kitaip nei anksčiau buvo priimta, nuojauta sprendžiant, kuris yra tinkamiausias vienai ar kitai pozicijai, tampa svarbesnė nei bet kada anksčiau,“ – pabrėžia V. Ragauskienė. Sporte svarbus ne tik talentas
Būtent ši nuojauta – gebėjimas pajausti žmogaus tikrą potencialą – tampa naujuoju personalo profesionalų įrankiu.
„Atranka nebėra mechaninis procesas. Ji – tarsi menas, kai per pokalbį pamatai, kas slypi už žodžių, už išvaizdos, už įvaizdžio. Ir tai reikalauja ne tik patirties, bet ir vidinio jautrumo,“ – sako ekspertė.
Atėjo eilė žmogui
Kostiumas šiandien nebėra profesionalumo sinonimas. Jis – tik simbolis, kurio vietą dabar pagaliau jau pradeda užimti pats žmogus, jo požiūris ir vertybinis turinys.
„Mūsų užduotis – ne sugrąžinti kostiumą, o išmokti matyti profesionalumą žmoguje, o ne jo drabužyje,“ – apibendrina V. Ragauskienė. Kaip debesų technologijos padės įmonėms išaugti?
Galiausiai klausimas lieka labai paprastas, bet esminis: ar vertinti žmogų pagal rezultatus – ar pagal tai, kaip jis atrodo. V. Ragauskienė įsitikinusi, kad šiuolaikinė darbo rinka į šį klausimą jau pati atsako – kostiumas savo misiją jau atliko. Dabar eilė atėjo vertinti patį žmogų – sutikti jį ne pagal drabužį, o sugebėti įžvelgti jame profesionalą, su vertybėmis, autentiškumu ir gebėjimu kurti prasmę. Jūrų muziejui padovanotas praėjusiame šimtmetyje naudotas naro kostiumas
Asmeninio albumo nuotrauka
Pokyčių bei žmogiškųjų išteklių valdymo ir vadovų paieškų ekspertė Virginija Ragauskienė, UAB „Atticae“ direktorė
Kristina Kasparavičė

Dar visai neseniai sutelktinis finansavimas Lietuvoje daugeliui asocijavosi su nišiniu sprendimu, buvo siejamas su mažesnio masto vystytojais – tais, kurie...
Ar kada nors susimąstei, ką reiškia prarasti viską, ką turi – ir vis tiek stotis iš naujo? Tai istorija, kurią...
Lietuvoje įkurta „Hostinger“ yra tarp didžiausią ilgalaikį augimą Europoje demonstruojančių kompanijų. Verslo leidinio „Financial Times“ kartu su statistinių duomenų platforma...
Airijoje registruota „Avia Solutions Group“, didžiausia pasaulyje ACMI paslaugas teikianti aviacijos įmonių grupė, praneša statanti naują biurų pastatą didžiausiame pasaulyje oro...
Kai „Google“ pristatė dirbtinio intelekto funkciją „AI Overviews“, pasikeitė internetinės paieškos taisyklės – prekių ženklų matomumo internete logika tapo visai...
Norint dar suspėti susiorganizuoti rudens atostogas, pats metas ieškoti paskutinės minutės kelionių pasiūlymų. Tačiau specialistai įspėja, kad šia situacija pasinaudoja...
Dirbtinis intelektas (DI) vis labiau įsigali kasdieniame gyvenime, taip pat – ir vykdant informacijos paiešką. Ekspertų teigimu, informacijos paieška pasitelkus...
SEB bankas įspėja, kad finansiniai sukčiai Lietuvoje taiko naują apgavystę – „Telegram“ ir kitose susirašinėjimo platformose kviečia gyventojus greitai užsidirbti,...
Dirbtinis intelektas (DI) šiandien keičia mūsų kasdienybę ir darbo aplinką. Jis analizuoja duomenis, taupo laiką ir padeda spręsti užduotis. Tačiau...
Vilniaus kriminalistai išardė didelės apimties SIM „spiečių”, naudotą automatizuotai apgaulingai veiklai internete. Policijos duomenimis, operacijos metu sulaikyti du asmenys, rasta...