Paskelbta
1 savaitė prieš-
Jeigu šiandien ištarsite žodį „Samsung“, dauguma pagalvos apie telefonus. Apie ekranus, kurie lenkiasi. Apie televizorius, kurių vaizdas per ryškus vakare, bet vis tiek įspūdingas. Gal kas nors pridurs – puslaidininkiai, lustai, fabrikai, kurių dydis primena mažus miestus.
Retai kas prisimena ryžius. Džiovintas žuvis. Makaronus. O būtent nuo to viskas ir prasidėjo.
Samsung istorija – tai ne viena tiesi sėkmės linija, o veikiau painus, kartais net chaotiškas Korėjos XX amžiaus atspindys. Karai, skurdas, autoritarinė valdžia, staigus augimas, šeimos ambicijos ir labai žemiški sprendimai. Ne „garažo startuolis“, o prekybininko instinktas, kuris laikui bėgant virto technologijų imperija.
Ir gal būtent todėl ši istorija tokia įdomi.
1938-ieji. Korėja dar okupuota Japonijos. Jaunas verslininkas Lee Byung-chul atidaro nedidelę prekybos įmonę Taegu mieste. Pavadinimas – „Samsung“. Trys žvaigždės. Ambicinga, bet tuo metu – beveik tuščia metafora.
Verslas paprastas: ryžiai, cukrus, džiovinta žuvis. Prekyba, logistika, sandėliavimas. Jokios romantikos. Tik poreikis išgyventi ir supratimas, kad maistas – tai stabilumas. Net ir chaose.
Lee nebuvo išradėjas. Jis buvo stebėtojas. Jis suprato, kaip juda prekės, kaip veikia skolos, kaip svarbu turėti ryšių. Ir, gal svarbiausia, jis suprato, kad Korėjoje, norint augti, reikia būti lanksčiam. Net ciniškam.
Po Antrojo pasaulinio karo Samsung plėtėsi: tekstilė, cukraus rafinavimas, draudimas. Viskas, kas tuo metu atrodė perspektyvu. Jei šiandien tai skamba kaip chaotiškas portfelis – taip ir buvo. Bet tai buvo sąmoninga strategija.
Norint suprasti, kaip Samsung tapo technologijų milžinu, reikia suprasti vieną korėjietišką žodį: chaebol.
Tai didelės šeimos valdomos korporacijos, glaudžiai susijusios su valstybe. Ne visada švariai. Ne visada skaidriai. Bet nepaprastai efektyviai sparčios industrializacijos laikotarpiu.
1960–1970 m. Pietų Korėja buvo skurdi, bet ambicinga. Valdžia pasirinko kelis verslo konglomeratus ir praktiškai pasakė: augkite. Eksportuokite. Darykite viską, kad šalis pakiltų.
Samsung gavo kreditų, lengvatų, politinės tylos. Mainais – augimą.
Iš pradžių tai buvo tekstilės fabrikai, vėliau – laivų statyba, chemija, sunkioji pramonė. Technologijos dar nebuvo prioritetas. Bet Lee Byung-chul jau stebėjo Japoniją. Sony. Toshiba. Jis matė, kur juda pasaulis. Ir nenorėjo likti už borto.
Samsung į elektroniką įžengė gana vėlai. 1969 m. įkurta Samsung Electronics. Pirmieji produktai – juodai balti televizoriai, surinkti iš importuotų dalių. Kokybė? Vidutinė. Reputacija? Menka.
Ilgą laiką „Samsung“ reiškė pigų variantą. Ne blogą, bet ir ne prestižinį. Tai erzino Lee šeimą.
Ypač jo sūnų Lee Kun-hee, kuris perėmė vadovavimą 1987-aisiais. Jis buvo kitoks. Labiau impulsyvus. Mažiau kantrus. Ir daug labiau apsėstas idėjos, kad Samsung gali būti ne tik „pakankamai geras“.
Yra garsi istorija apie 1995 metus, kai Lee Kun-hee įsakė sunaikinti tūkstančius brokuotų telefonų ir faksų – tiesiog sudeginti juos darbuotojų akivaizdoje. Žinutė buvo aiški, net brutali: kokybė arba nieko.
Tai nebuvo gražus momentas. Bet jis tapo lūžiu.
Jeigu šiandien Samsung yra technologijų milžinas, didelė dalis to – ne telefonų, o lustų nuopelnas.
Dar 1980-aisiais Samsung pradėjo investuoti į puslaidininkius. Tuo metu tai atrodė rizikinga. Brangu. Technologiškai sudėtinga. Japonai dominavo rinką, amerikiečiai – dizainą.
Bet Samsung turėjo kantrybės ir kapitalo. Ir valstybinį palaikymą.
DRAM atminties lustai tapo kertiniu akmeniu. Samsung gamino daugiau, pigiau, greičiau. Kartais – agresyviai. Konkurentai skundėsi dempingu. Bet rinka keitėsi.
Iki 2000-ųjų Samsung jau buvo vienas didžiausių atminties lustų gamintojų pasaulyje. Tai suteikė ne tik pinigų, bet ir technologinį stuburą visiems kitiems produktams – nuo televizorių iki išmaniųjų telefonų.
Tai buvo tylus dominavimas. Be reklamų. Be fanų. Elektronikos tiekėjai iš Lenkijos
Kai pasirodė „iPhone“, Samsung jau gamino telefonus. Bet jie buvo… nuobodūs. Funkcionalūs. Pamirštami.
Android pakeitė žaidimą. Samsung pasirinko ne vieną modelį, o dešimtis. Dideli. Maži. Pigūs. Brangūs. Kartais per daug visko.
Buvo klaidų. „Galaxy Note 7“ fiasko su sprogstančiomis baterijomis – viena skaudžiausių technologijų istorijų pastaraisiais dešimtmečiais. Kitos įmonės būtų sustingusios. Samsung atsitraukė, susimokėjo, grįžo.
Ir tai, ko gero, geriausiai apibūdina Samsung kultūrą: judėti toliau, net kai reputacija braška.
Negalima kalbėti apie Samsung, nepaliečiant šeimos dramos. Lee Kun-hee teistumas už korupciją. Prezidentų malonės. Paveldėjimo schemos. Viešos diskusijos apie chaebol galią.
Dabartinis lyderis Lee Jae-yong taip pat ne kartą atsidūrė teismuose. Tai meta šešėlį. Ir kartu primena, kad Samsung nėra tik technologijų istorija. Tai politinė, socialinė, net moralinė dilema Pietų Korėjai. Partizaninis marketingas
Ir vis dėlto įmonė veikia. Gamyklos plečiasi. Investicijos skaičiuojamos dešimtimis milijardų.
Samsung kelias – tai ne pasaka apie genialią idėją. Tai istorija apie adaptaciją. Apie gebėjimą keistis greičiau nei aplinka. Apie sprendimus, kurie kartais atrodo šalti, net žiaurūs.
Nuo ryžių maišų iki nanometrų. Nuo vietinės prekybos iki globalios infrastruktūros, kurios produktus naudoja net konkurentai.
Gal tai ne romantiškiausia technologijų istorija. Bet ji – viena tikriausių. Ekonomika knyga
Ateities karjera prasideda nuo vertybių: kaip socialinė atsakomybė skatina jaunuolius keisti pasaulį
Juodojo penktadienio belaukiant: kaip išsirinkti pasiūlymą, kuris tikrai leistų sutaupyti?
Pramogos keliasi į namus: kaip technologijos pakeitė žmonių laisvalaikį
„Nokia“ istorija: nuo guminių batų iki telefonų karaliaus
Studijose, darbe, asmeniniame gyvenime: kaip išnaudoti AI įrankių galimybes?
Paneigė populiariausius šaldytuvų priežiūros mitus – piniginę tuštinti gali ir smulkmenos
Ekskursija su dirbtiniu intelektu vietoje gido: galimybė pažinti savo miestą iš naujo
„Samsung Galaxy S26“ serija turės naujas kameras, individualų lustų rinkinį ir geresnį DI
Kaip išvengti perdegimo? Padėti gali ne tik poilsis, bet ir technologijos


Naudingos nuorodos:
Artėjant Kalėdoms Lietuvos gyventojai nesvajoja nei apie egzotines salas, nei apie snieguotas Šveicarijos slidinėjimo trasas – dažnas ruošiasi Kalėdas sutikti...
Šventiniu laikotarpiu Lietuvos gyventojai mėgsta išvykti iš namų – lankyti artimuosius, keliauti. „Lietuvos draudimo“ užsakymu atliktas tyrimas parodė, kad 61...
Yra skaičius, kuris automobilių pasaulyje nuolat sukelia lengvą nepatogumą. Kartais – atvirą susierzinimą. Tai „Porsche“ pelnas vienam automobiliui. Kai kurie...
Kriminologijos ekspertai pastebi, kad vagysčių iš butų bei privačių namų padaugėja vasaros atostogų ir žiemos švenčių metu. Oficialiais Lietuvos policijos...
Naujausi duomenys apie Lietuvos gyventojų požiūrį į internetą ir dirbtinį intelektą (DI) rodo dvilypę tendenciją – technologijos plačiai vertinamos kaip...
Artėjant didžiosioms metų šventėms, dovanų paieška tampa ne tik būtinybe, bet ir malonia tradicija. Kad apsipirkimas teiktų daugiau džiaugsmo nei...
Pasiruošimo didžiosioms metų šventėms laikotarpiu automobilių spūstys šalies didmiesčiuose tampa neatsiejama kasdienybės dalimi – ir kartu papildomu streso šaltiniu. Naujas...
Kelionės vis dažniau tampa kalėdinių dovanų pasirinkimu – nuo savaitgalio Europos miestuose iki svajonių atostogų egzotiškuose kraštuose. Tokia dovana kuria...
Artėjančios šventės reiškia gražias, malonias, džiugias ir skanias akimirkas prie šventinio stalo, prie kurio susėsime su mums brangiais žmonėmis. Tačiau...
Nuo 2026 metų Lietuvoje gyvenantys ir aptarnavimo sektoriuje dirbantys užsieniečiai privalės mokėti lietuvių kalbą bent baziniu lygiu. Įstatymas numato, kad...